Feedback en kritiek zijn absoluut niet hetzelfde. Feedback is het als mensen jou op een positieve manier een tip geven, waardoor je iets aan je zelf, je werkwijze of presentatie kunt verbeteren. Kritiek is wanneer ze je gelijk met de grond afbranden en het gevoel geven dat er niets aan jou deugt.
Aan opbouwende kritiek, feedback dus, kun je veel hebben. Zelf heb ik in het verleden wel eens van coaches gehoord dat ik mijn manier van communiceren een beetje moest aanpassen. Ik heb de neiging me veel te direct te uiten. Om dat te veranderen ben ik het boek ‘Zo maak je vrienden en goede zakenrelaties’ van Dale Carnegie gaan lezen. Ik heb aardig wat opgestoken van dat boek. Iets wat me is bijgebleven uit dat boek is dat als mensen ‘nee’ tegen jou zeggen, je dat niet persoonlijk moet opvatten. Een ‘nee’ tegen jou is vaker een ‘ nee’ tegen zichzelf. Veel mensen zijn volgens Carnegie heel ‘egogericht’. Ze laten na iets te vragen, omdat ze niet durven, of omdat ze niet willen laten merken dat ze iets niet weten. Angst voor kritiek belemmert je in je kansen om iets te leren.
Eerst geven…
Ik heb uit dat boek geleerd dat je manier van communiceren veel invloed heeft. Je moet de ander eerst laten merken dat je hem oprecht probeert te begrijpen. voordat de ander ook jou probeert te begrijpen. Hetzelfde geldt voor luisteren. Eerst luisteren. Zorg dat de ander zich gehoord voelt, en dan is er ruimte waarin er naar jou geluisterd kan worden.
Als een klant naar mij toekomt omdat hij een baan zoekt of gecoacht wil worden is het belangrijk dat hij zich op zijn gemak voelt. Mijn kantoor ziet er dan ook als een huiskamer uit, compleet met coffeecorner, bankstel en schilderijen aan de muur. Dat heb ik bewust gedaan omdat ik wil dat mensen zich op hun gemak voelen zodat ze vrijuit praten en vertellen waarmee ik ze kan helpen.
Want hoe vrijer men is om te vertellen wat ze willen, hoe beter ik kan helpen. Het gaat immers niet om ‘mijn’ oplossing maar om de oplossing die naar boven komt als je goed door blijft vragen en men zich vrij voelt om te praten.
Ik vraag regelmatig aan mensen en instanties voor wie ik een klus heb geklaard wat ze van mij en onze samenwerking vonden. Als ik om feedback vraag kan ik groeien. Ik hoor dan vaak: je bent daadkrachtig, je doet wat je zegt en je bent een echte oplosser. Dat is leuk om te horen en die reacties plaats ik allemaal op mijn website. Maar ik krijg soms ook feedback over wat ik anders zou kunnen doen of verbeteren. En dan doe ik dat.
Om mezelf te verbeteren blijf ik ook investeren in cursussen en lessen. ‘Continuous learning’, een levenlang blijven leren, nooit stil blijven staan is wat mij betreft verplicht.
Vraag erom…
Vraag om feedback. Juist aan je leidinggevende moet je feedback vragen. Soms hoor ik mensen zeggen: ‘ik wil salarisverhoging‘, zonder enige onderbouwing. Dan moet je niet heel raar opkijken als je dat niet krijgt. Vraag dan om feedback, vraag ook ’Wat kan ik doen/veranderen/verbeteren om wel in aanmerking te komen’.
Ook een werkgever zou om feedback van de werkvloer en van de klanten moeten vragen. Personeel weet vaak hoe de productie efficiënter kan en zo kan het bedrijf producten en diensten leveren die nog beter aansluiten op de behoefte van de klant.
Vraag er dus om. Want Feedback is breakfast for champions!
Hoe heb jij feedback ingezet zodat je er beter en succesvoller van werd? Deel je tips en succesverhalen met ons. Onder de inzenders verloten we een exemplaar van het boek ‘Hoe maak je succesvol vrienden en zakenrelaties’ van Dale Carnegie. Dus schrijf je comment hieronder. Dank!
Charlon Imamdi